Raivio Osallisuuden kolmio, THL |
Helmikuun
alussa 2017 julkaistiin raportti osallistumistulosta, kirjoittajina Heikki Hiilamo, Kathrin Komp, Pasi Moisio, Thomas Babila
Sama, Juha-Pekka Lauronen, Aasa Karimo, Päivi Mäntyneva, Antti Parpo &
Henri Aaltonen: Neljä osallistavan sosiaaliturvan mallia.
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 18/2017.
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 18/2017.
Raportti sisältää suuntaviivat osallistumistulon toteuttamiseksi. Esitän alla
tulkinnan ja arvion ehdotuksesta.
Työttömän ja
virkailijan sopimus osallistumisen tavoista
Osallistumistulo
olisi työttömän ja virkailijan sopimus. Siinä työtön sitoutuu tekemään
yhteiskunnallisesti hyödyllistä toimintaa, kuten järjestötyö, koulutus,
opiskelu, läheisten hoito, pienimuotoinen työ ja vastaava toiminta, joka ei
korvaa palkkatyötä, ja saa vastapainoksi aktiivisen osallistumistulon.
Osallistava toiminta voi olla työttömän oma ehdotus. Se olisi toivottavaa.
Virkailijalla olisi myös lista mahdollisista osallistavista toiminnoista.
Sopimuksen toteutumisesta käytäisiin uusi keskustelu esimerkiksi kuuden
kuukauden kuluttua.
Pitkään
työmarkkinatuella olevat osallistumistulon piiriin
Pitkään
työmarkkinatuella olleet siirtyisivät osallistumistulolle. Raportti ei sisällä
tarkennusta, kuinka pitkän työmarkkinatukijakson tulee olla. Näin
ansiosidonnaisella työttömyysturvalla olevat eivätkä siltä vasta pudonneet
tulisi osallistumistulon piiriin. Aktiivinen osallistumistulo olisi
työmarkkinatuen suuruinen ja sitä voitaisiin täydentää ehkäisevällä
toimeentulotuella, joka kattaisi sovitun osallistumisen aiheuttamia
kustannuksia.
Osallistumistuloon
ei siis liittyisi kuntouttavaan työtoimintaan automaattisesti kuuluvaa
työmarkkinatuen lisäksi maksettavaa yhdeksän euron päivittäistä kulukorvausta. Ehkäisevä
toimeentulotuki voisi osallistumistulossa kattaa esimerkiksi sovitun toiminnan
edellyttämiä matkakuluja. Osallistumistulo korvaisi kokonaan tai osittain nykyisen
kuntouttavan työtoiminnan.
Jos
osallisuustehtävästä kieltäytyy siirtyy passiivituelle
Jos työtön ja
virkailija eivät pääse yhteisymmärrykseen molemmin puolin hyväksyttävästä
osallisuustehtävästä, työtön putoaa passiiviselle osallistumistulolle, joka on
toimeentulotuen perusosa, jota ei kuitenkaan vähennä varallisuus eikä puolison
tulot. Kirjoittajat ehdottavat myös, että osallistumistoiminnasta
kieltäytyminen ei johda toimeentulotuen alentamiseen sanktiotoimena, kuten nyt
voi tapahtua kuntouttavasta työtoiminnasta kieltäytyessä.
Osallistumistulosta
- vallankäyttöä ja neuvonpitoa osallistumisen merkityksestä
Osallistumistulossa
säilyisi nykyinen työmarkkinatuen mahdollisuus saada enintään 300 euroa kuussa
ansiotuloja niiden vähentämättä osallistumistuloa. Tekijät puoltavat 300 euron
suojaosuuksien nostamista osallistumistulossa.
Aktiivisen
osallistumistulon vastineeksi hyväksyttävä toiminta jää yksilöllisesti
sovittavaksi. Sen tulee olla työttömän taitoja kehittävää ja/tai työttömän
kannalta mielekästä ja yhteiskunnan kannalta hyödyllistä. Tekijät esittävät
keskustelua ja jatkovalmistelua asiassa ja niiden pohjalta tehtäviä
täsmennettyjä ohjeita.
Toisaalta
osallistumistulojärjestelmä perustuu luottamukseen työttömän ja virkailijan
välillä. Virkailija olisi melkoinen vallankäyttäjä. Toisaalta menettely loisi
edellytyksiä työttömän ja virkailijan dialogille ja työttömän omia pyrkimyksiä
tukeville ratkaisuille.
Osallistumisratkaisujen
hakeminen yhteistyössä sosiaalivirkailijan kanssa
Osallistumistuloa
saava pysyisi edelleen työttömänä työnhakijana. Osallistumistulo hoidettaisiin
kuitenkin sosiaalityön puitteissa ja siten sitä hoitaisi kunta ja 2019 alkaen
maakunta ja se olisi sosiaalivirkailijan ja työttömän eikä työvoimaneuvojan ja
virkailijan sopimus. Aiheuttaako ongelmia se, että työnhakija on
osallistumistulon saajana sosiaaliviranomaisten asiakas ja samalla työnhakijana
työvoimaviranomaisten asiakas?
Vaikutukset julkisiin menoihin
Osallistumistulo edellyttäisi sosiaalityöltä melkoista panosta.
Kirjoittajat toteavat asiasta: ”… malli sisältää etuuksien saajille
suunnattuja, nykyistä laajempia palveluita, jotka vaatisivat nykyistä enemmän
resursseja … ”, mutta toteavat myöhemmin, että ”Kevyessä
toteutuksessa julkiset menot voisivat vähentyä kokonaisuutena, runsaasti
palveluita tarjoavassa mallissa on todennäköistä, että julkiset menot hieman
kasvaisivat ainakin alkuvaiheessa ...”
Julkiset menot vähenevät, kun ehdotettu
ratkaisu siirtää aktiivisesta osallistumistulosta kieltäytyviä työmarkkinatuen
saajia passiiviselle osallistumistulolle eli pelkän toimeentulotuen piiriin.
Vähennys ei kuitenkaan ole suuri, sillä todennäköisesti valtaosa passiiviselle
osallistumistulolle siirrettävistä on jo toimeentulotuen piirissä. Arvion mukainen ”hieman kasvavat menot” ei
vaikuta realistiselta, mikäli osallistumistulon kunnolliseen toteutukseen
varataan riittävät määrärahat. Osallistumistulo edellyttäisi melkoista
virkailijakunnan lisäystä.
Vaikutukset
työttömän toimeentuloon
Osallistumistulon
vaikutuksia työttömien toimeentuloon on erittäin vaikea arvioida, ellei sen
toteuttamisessa olevia avoimia kysymyksiä määritellä tarkemmin. Arviot
osallistumistulon välittömistä vaikutuksista työttömän tuloihin edellyttävät
mikrosimulointia. Valtaosa pitkäaikaistyöttömistä saa toimeentulotukea ja se
vaikuttaa suuresti osallistumistuloa saavan tuloon. Merkittävimmät vaikutukset
tulevat osallistumistulon vaikutuksista pitkäaikaistyöttömän elämänhallintaan
ja työllistymiseen.
Jatkovalmistelua
ja kokeilulla kokemuksia
Kirjoittajat
esittävät, että osallistumistulon suunnitteluun tulisi ottaa mukaan muun muassa
pitkäaikaistyöttömien edustajia.
Kirjoittajat
esittävät osallistumistulon toteuttamisen aloittamista kokeiluilla. ”Osallistumistuloa
voidaan ensin kokeilla sosiaalityön uutena toimintamuotona, ilman työmarkkinatukeen
tehtäviä muutoksia.” Se tuntuukin suositeltavalta ottaen huomioon monet hyvin
avoimet asiat osallistumistulon toteuttamisessa.
Arviointia ehdotetusta osallistumistulosta
Selvityksen sisältämä ehdotus on suuntaa-antava, joka jättää monet toteutukseen keskeisestikin vaikuttavat ratkaisut avoimiksi. Kirjoittajat pohtivat vaihtoehtoisia toteuttamistapoja.
Ehdotuksen
välittömiä vaikutuksia eri asemissa olevien pitkäaikaistyöttömien toimeentuloon
voidaan arvioida vasta toteuttamistapojen tarkemman määrittelyn myötä. Selvityksen
sisältämä ehdotus on niin yleisluonteinen, että siihen on vaikea ottaa kantaa.
Osallistumistulo
voi olla vuorovaikutteinen
lisä sosiaali- ja työvoimapolitiikkaan, joka avaa työttömille työnhakijoille ja
työvoimasta syrjäytyneille nykyistä laajemmin yhteiskunnallisen osallistumisen
ja itsensä kehittämisen mahdollisuuksia. Se olisi yksi väline monen muun
sosiaali- ja työvoimapoliittisen välineen joukossa ja voisi saada omassa
kohderyhmässään hyvää aikaan. Osallistumistulosta syntyisi merkittävä
palvelukokonaisuus.
Osallistumistuloa
voisi lähestyä aloittamalla kokeilulla, jossa pitkään työttöminä tai työvoiman
ulkopuolella oleville vapaaehtoisille maksettaisiin osallistumissopimusta
vastaan työmarkkinatukea ja nykyisen
kuntouttavan työtoiminnan mukaista kulukorvausta.
Lisäksi
ehkäisevällä toimeentulotuella korvattaisiin osallistavan toiminnan aiheuttamia
kulukorvauksen ylittäviä lisämenoja, kuten nyt voidaan tehdä kuntouttavan
työtoiminnan matkakulujen suhteen. Osallistumissopimus voitaisiin arvioida ja
tarkistaa esimerkiksi
kuuden kuukauden välein.
Kokeilussa ei
puututtaisi muulla tavoin sosiaaliturva- ja työvoimapolitiikkaan eli muu jäisi
ennalleen eikä ehdotettua passiivista osallistumistuloa otettaisi käyttöön.
Tällöin kokeilu ei heikentäisi kenenkään asemaa.
Mahdollinen kokeilu
valmisteltava perusteellisesti
Kokeilu
edellyttäisi perusteellista valmistelua. Olisi määriteltävä, kuinka pitkää työttömyyttä
tai työvoiman ulkopuolella oloa ja mitä muita ehtoja kokeiluun osallistuminen
edellyttäisi. Olisi määriteltävä hyväksytyt osallistumisen muodot (hoiva,
järjestötyö, opiskelu ja itsensä kehittäminen yms.) ja tehtävä listoja
mahdollisista osallistumisen järjestäjistä. Paljon muutakin pitäisi määritellä.
Olisi valittava kokeiluun oikeutetut. Luulisin, että tähän sopisi hyvin muutama
kokeilukunta ja tutkimuksessa niille verrokkikuntia.
Kokeilusta
saatujen kokemusten ja muun keskustelun myötä päätettäisiin jatkotoimista.
Hallitus/ministeriö saattavat
olla rakentamassa selvityksen pohjalta ehdotusta. Sellaista saatetaan pohjustaa
pian tulevassa hallituksen puoliväliriihessä. Osallistumistulosta voi tulla
poliittisesti iso juttu. Osallistumistulosta voisi saada lupaavan uuden
ennakkoluulottomasti osallistumista ja dialogisuutta edistävän välineen
sosiaalityöhön. Se vaatisi myös riittävää satsausta sosiaalityön
henkilöresursseihin.
Pelkään kuitenkin, että
vastikkeellisuuden ajatus ja menojen leikkaus ovat hallituksen piirissä niin vahvoilla, että tuloksena
on pikemminkin pitkäaikaistyöttömien kepittämistä. Kunpa olisin väärässä.
Jouko Kajanoja,
Kirjoittaja on VTT, ekonomi ja
sosiaalipolitiikan dosentti.
Hän on Vapaus valita toisin yhdistyksen hallituksen
jäsen.
11.4.2017 Työllisyys-seminaarisarjan seminaarissa keskusteltiin mm.osallisuustulosta -linkki seminaarin uutiseen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti