Jarkko Vesikansan
kirjoittamassa (2016) Raimo Sailaksesta kertovassa kirjassa tulee hyvin
kuvatuksi maamme vaihtoehdottomuuden talouspolitiikka. Kirjassa pragmaattiseksi
kuvattu suomalainen talouspoliittinen linja jopa rinnastetaan paasikiviläiseen
maantieteelliseen faktaan Suomen ulkopolitiikan viisauden kannalta - ja eihän
järkevälle suhtautumiselle voi olla vaihtoehtoja.
Kirja on merkittävän vaikuttajan Raimo Sailaksen henkilö- ja
työhistoria. Kirjassa on kaksi punaista
lankaa: Toisaalta kirjassa kerrotaan paljolti Sailaksen omalla suulla ja
tuodaan esiin hänen oma tulkintansa aikojen tapahtumista. Tällä tavoin kirja on
näkökulmaltaan luonnollisesti subjektiivinen. Tällaisena kirja on myös mitä
mielenkiintoisin kuvaus Suomesta. Toisaalta kirja on edellisen
subjektiivisuuden lisäksi kirjoittajan taholta selvästi fanittava, kirjan
kohteen sankaruutta korostava. Tämä
näkökulma herättää kysymyksiä.
Kolme lamaa ja valittu talouspolitiikan oppi
Kirjan ytimessä ovat kolme lamaa ja kirjan sankarin panos lamoista
nousemisessa. Kirjassa ylistetyn suomalaisen talouspolitiikan tienviitat juntattiin
pysyviksi jo ensimmäisessä 1970-luvn öljykriisin jälkeisessä kriisissä. Talouspolitiikan
pääpilarit olivat yritysvetoinen elvytys, joka sisälsi työantajamaksujen
alentamista, investointeihin kannustavia veroratkaisuja, kustannus- ja
palkkakehitystä hillitsevät toimet sekä julkisen kysynnän rajoittaminen.
Talouspolitiikan oppi sisälsi myös
devalvaation vastustamisen ja sen sijaan sisäiseen tasapainoon pyrkimisen. Kuitenkin 1970-luvun kriisissä jouduttiin
kolmasti devalvaatioon. Kun kriisistä jälkeen
arvioitiin talouspolitiikan tuloksellisuutta, itsesuggestion tapaan kriisistä
ulospääsy ja kasvun käynnistyminen luettiin etupäässä aktiivisesti toteutettujen
toimien ansioksi, kuten yritysvetoinen elvytys ja kustannuskilpailukyvystä huolehtiminen
ml. julkisen talouden kireys.
Tämä tulevina lama-aikoina toistuva suomalaiseksi talouspolitiikan
opiksi kiteytyvä malli on vaihtoehdottomuuden oppi. Tämän yhden totuuden noudattamisen välttämättömyys
rinnastuu kirjassa Suomen maantieteelliseen asemaan: ”Ennen kaikkea Suomi yritti
noudattaa talous- ja yhteiskuntapolitikassa samaa tosiasioiden tunnustamisen
oppia kuin ulkopolitiikassa” (s. 237).
Yhden totuuden oppi saa kirjassa positiivisia luonnehdintoja:
pragmaattisuus, terve talouden hoito ja käytännöllinen ajattelu. Se ei ole teoreettista, ismeihin perustuvaa akateemista
”hokkuspokkus- temppuilua” (s.396). Kirjassa linja saa myös luonnehdinnan kameralismi:
”Sailastakin puhdasoppisempaa kameralistista linjaa edusti aikanaan Väinö Tanner”
(s. 370). Jos talouspolitiikassa
poliittisista syistä (!) oppiin sekoittui hieman keynesiläisiä painotuksia,
Sailas oli tyytyväinen siihen, että kokonaisuutena vallalla oli käytännöllinen ajattelumalli.
Näin kiteytyvän suomalaisen talouspolitiikan mallin piirteet
tulevat kirjassa hyvin esiin, kun kuvataan näkemyseroja toisen valtiovarainministeri
Arja Alhon kanssa: ”Alho pyrki talouspoliittisessa ajattelutavassa siirtymään tiukan
monetaristisesta ajattelutavasta enemmän kasvua aikaansaavaan ja työttömyyttä alentavaan
endogeenisen kasvun malliin” (s. 398).
Akateemisten piirien lisäksi muitakin vaihtoehdon esittäjiä on ollut,
mutta heidät on Suomessa hiljennetty ja vaadittu asettumaan vallitsevan linjan pragmaattisuuden,
terveen taloudenhoidon ja realismin taakse ja unohtamaan teoriat, ismit ja
hokkuspokkustemput.
Työttömyyden hoito
Vastaava linjaero tulee esiin 1990-luvulla tehdyn työllisyysraportin kohdalla, kun työttömyys oli jäänyt korkealle tasolle. Sailaksen vetämä työllisyysryhmä päätyi tuloverotuksen, työnantajamaksujen sekä yhtiö- ja pääomaverotuksen alentamiseen sekä työttömyysturvan ehtojen tiukentamiseen keinoina työttömyyden alentamisessa. Työryhmässä mukana ollut Pehr-Erik Lundh kritisoi esitystä, ettei siinä ole riittävästi konkreettisia ehdotuksia ”aktiivisen työvoimapolitiikan määrärahoiksi ja viranomaisten velvoitteiden lisäämiseksi” (siis julkisen kulutuksen puolella) (s. 426).
Sailas on ollut näissä käänteissä hyvin keskeinen
vaikuttaja. Ilman hänen panostaan valitut talouspoliittiset ratkaisut olisivat
voineet olla toisia. Näissä käänteissä talouspolitikka jää kameralistiseksi ja
julkisen talouden ohjenuoraksi jää sopeutuminen, kunnes käynnistyvä talouskasvu
osoittaa pohjan saavutetun.
Kirstunvartija
Talouspolitiikan sääntelemä julkinen kulutus ei siis näyttele
aktiivista roolia talouskasvun käynnistäjänä. Alhon mukaisissa käsitteissä se
siis näyttäytyy eksogeenisena, ei endogeenisena talouskasvuun nähden. Kirjassa vilahtaa luonnehdinta Sailaksesta valtion
kirstunvartijana. Budjettipäällikön rooliin tämä sopii hyvin ja Sailas on täyttänyt
roolin kiitettävällä tavalla Talouspolitiikaksi tämä kirstunvartijuus ei kuitenkaan
riitä. Totta kai kirstunvartijuudella on ollut talous- ja
yhteiskuntapoliittiset seuraukset ja lamoista on noustu jotenkuten. On siis selviydytty. Onko selviydytty paremmin kuin vaihtoehtoisilla
menettelyillä? Keskustelu tällaisesta asetelmasta jää kirjassa käymättä.
Kirja rakentaa Sailaksesta yhden totuuden sankaria ja elämäkertana
tällainen subjektiivinen näkökulma on hyväksyttävä. Kirja kuitenkin antaa
viestin, että tällaisia sankareita ja tällaista linjaa tarvittaisiin nyt ja jatkossakin.
Se on masentavaa.
Kirja kuvaa ehkä tahtomattaankin suomalaista
vaihtoehdottomuuden talouspolitikkaa, mutta kirja ei käy talouspolitiikan oppikirjaksi.
Eikö myös talouspolitiikassa vaihtoehdottomuuden aika olisi jo ohi?
Kauko Aronen
Kirjoittaja on kaupunkitutkimuspäällikkö
Suomen Kuntaliitossa
Kirja: Jarkko Vesikansa (2016) Laman taittaja - Raimo Sailas
ja kolme talouskriisiä. Otava. Keuruu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti