Ihmiskunnan
historia on ollut suurten muuttoliikkeiden historiaa. Suvereenien valtioiden
määrittämien rajojen maailma luotiin vasta Westfalenin rauhassa 1648, mutta se
koski hallitsijoiden vallan maantieteellisiä rajoja, eikä juurikaan estänyt
liikkuvuutta.
Vapaa
liikkuvuus Euroopassa oli tosiasia vuoteen 1914 saakka, ihmiset saattoivat
matkustaa ilman passeja ja viisumeja. Siihen aikaan maailman väkiluku oli
kuitenkin vasta 1,8 miljardia, ja vaikka siirtomaavallat olivat 1800-luvun
loppuun mennessä jakaneet maapallon ja värittäneet kartat omilla väreillään,
oli maailmassa kuitenkin siihen saakka ollut nykynäkökulmasta jokseenkin
asuttamattomia alueita ja suuret kansakuntia muodostavat muuttoliikkeet olivat
olleet mahdollisia, vaikka usein tapahtuivat alkuperäiskansojen kustannuksella,
kuten Australian ja Pohjois-Amerikan asuttamisessa.
Taustaa:
väestönkasvu maailmassa 1945
> 2015 2,3 mrd > 7.3 mrd
Kuva
1
Tämän
kuvan haluan näyttää merkittävimpänä taustasyynä niille asioilla, joista tänään
puhumme. Väestönkasvu on tärkein syy
siihen, miksi me tänään elämme peruuttamattomasti kasvavan keskinäisen
riippuvuuden maailmassa. Globalisaationkin nimellä tunnettu keskinäisriippuvuus
ajaa maita ja kansakuntia yhteen sekä hyvässä että pahassa, piti siitä tai ei.
Siitä ei myöskään yksikään maa pääse eroon, oli kyseessä sitten ydinasein
varustettu supervalta tai kääpiökokoinen saarivaltio.
Rajat
avautuvat ja niin pääomat, tavarat, palvelut kuin ihmisetkin liikkuvat niiden
ylitse koko ajan aikaisempaa helpommin ja suuremmin määrin.
Pakolaisuus muuttoliikkeiden syynä
Pakolaisuus
muuttoliikkeiden syynä on ikivanha asia, mutta pakolaisten erottaminen muista
muuttoliikkeisiin osallistujista on kohtuullisen uusi ja vasta toisen
maailmansodan jälkeen kv. sopimuksilla säädelty asia. Juutalaisten syrjintä ja
vaino Euroopassa on ollut lähes arkipäivää ennen toista maailmansotaa, mutta
senkaltaista systemaattista joukkotuhoa kuin Natsi-Saksa heihin (ja romaneihin
ja muihin vähempiarvoiseksi luokiteltuihin ihmisryhmiin) sodan aikana kohdensi
ei oltu nähty eikä siihen muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta muualla osattu
tai haluttu ajoissa reagoida. Esim. Suomi piti käytännössä ovensa suljettuina
juutalaispakolaisilta 30-luvulla. Ruotsi ei ollut alussa paljoa humaanimpi,
mutta auttoi pakoon ja otti vastaan lähes koko Tanskan juutalaisväestön vuonna
1943.
Sodan
jälkeen Eurooppa oli täynnä pakolaisia. Keskitys- ja tuhoamisleireiltä
vapautettujen juutalaisten lisäksi uutta kotia joutuivat nyt vuorostaan hakemaan
toistakymmentä miljoonaa itäalueilta karkoitettua saksalaista sekä myös muutama
miljoona muiden kansallisuuksien edustajia, kuten ukrainalaisia, serbejä ja
karjalaisia evakkoja Suomessa.
Ruotsissakin paluuta Suomeen odotti vielä tuhansia Lapin sotaa paenneita
Lapin asukkaita.
Vielä
kuusi vuotta sodan päättymisen jälkeen liki puoli miljoonaa pakolaista
Euroopassa oli edelleen leirimajoituksessa. Tämä oli tilanne kun YK:n
jäsenvaltiot kokoontuivat Genevessä laatimaan edelleen pakolaisten statusta ja
kohtaloa määrittävän pakolaiskonvention vuonna 1951. Se perustui kolme vuotta
aiemmin hyväksyttyyn ihmisoikeuksien yleismaailmalliseen julistukseen jossa
oikeus turvapaikan hakuun on mukana. Pakolaiskonventio koski alun perin
turvapaikkaoikeutta vain Euroopassa ja
laajeni maailmanlaajuiseksi vuonna 1967, jolloin kuitenkin joukko alkuperäisiä
allekirjoittajavaltioita jätti sen edelleen voimaan vain Eurooppaa koskevin
rajoituksin. Tällainen maa on mm. Turkki, kun taas mm. Jordania, Libanon ja
Saudi-Arabia puuttuvat kokonaan sopimuksen n. 145 ratifioineen maan joukosta.
Kuva 2
Pakolaisten
lukumäärä maailmassa on tänään UNHCR:n mukaan n. 20 miljoonaa. Tähän lukuun
eivät vielä sisälly maansisäiset kodeistaan lähtemään joutuneet pakolaiset,
joita on noin 40 miljoonaa maailmassa, yksin Syyriassa heitä on yli 7,5
miljoonaa.
Yli
puolet pakolaisista on lähtöisin Afganistanista ja Syyriasta. Syyrian pakolaisista yli kaksi kolmasosaa on
kolmessa maassa, n. 1,5 miljoonaa on Turkissa, n. 1,2 miljoonaa Libanonissa ja
n. 600 000 Jordaniassa. Nyt Eurooppaan hakeutuvista pakolaisista valtaosa
on näistä kahdesta maasta sekä Irakista lähtöisin.
Pakolaisten
suurin määrä ja osuus ei siis suinkaan ole Euroopassa, kuten osoittavat nämä
taulukot. Suurten vastaanottajien joukkoon on eurooppalaisista maista päässyt mukaan
vain Ruotsi:
Kuva 3
Kuva 4
Kaikki
kolme Eurooppaan suuntautuvan pakolaisuuden suurinta lähtömaata ovat
sotatoimialueita. Afganistanissa ja Syyriassa on taisteltu pitkään ja sotatoimet
näyttävät vain kiihtyneen. Kaikkiin näihin sotiin ovat osallisia ja siten myös
pakolaisuudesta osavastuussa suoraan tai epäsuorasti myös Yhdysvallat ja useimmat Euroopan maat.
Turvapaikka Euroopasta
Miksi
juuri nyt yritykset hakea turvapaikkaa Euroopassa ovat nousseet tällaisiin
mittasuhteisiin , että yksin Saksaan odotetaan mahdollisesti jopa 1 000 000
ja Suomeenkin ehkä jopa kolmekymmentä tuhatta turvapaikanhakijaa? Komission
uusimman arvion mukaan EU:hun olisi v. 2016 hakeutumassa 1,5 miljoonaa
maahantulijaa.
Sotatoimien
kiihtyminen on yksi syy tähän. Kiihtyviin sotatoimiin kuuluvat myös Pariisin
terrori-iskut, sillä terrori-iskujen kohteet ja uhrit ovat yli 95
prosenttisesti muualla kuin Euroopassa. Pariisista ei silti lähde pakolaisia,
mutta kylläkin Bagdadista ja Kabulista ja muista kaupungeista joissa
räjäytykset ja pommit ovat jokapäiväistä todellisuutta ja joissa viranomaiset eivät
pysty eivätkä aina haluakaan suojella kaikkia kansalaisia.
Toinen
syy on pakolaisten aseman jatkuva heikentyminen heitä eniten vastaanottaneissa
naapurimaissa, joissa erityisesti Libanonin ja Jordanian kyky ja halu huolehtia
pakolaisista ehtyy.
Kolmas
voi olla tietty yhtaikaisen reaktion laukeaminen, jonka taustalla voi yhtäällä
olla sosiaalisessa mediassa nopeasti levinnyt tieto että Saksassa ja Suomessa
ollaan valmiita vastaanottamaan pakolaisia, mutta yhtä lailla paniikinomainen
ajatus, että nyt on päästävä Eurooppaan ja turvaan ennen kuin Eurooppa
sittenkin taas saa suljettua ovensa.
Tällaisiin
ihmismääriin sisältyy tietysti hyvin eritaustaista väkeä. Suuriin lukuihin
mahtuu mukaan myös rikollisia, onnenonkijoita, huijareita ja myös kourallinen pahoissa
aikeissa liikkeelle lähtenyt terroristikin. Suomessa heistä ei ole havaintoja,
mutta mahdollisuus on täälläkin olemassa ja heidät on kyettävä identifioimaan
ja palauttamaan. Viranomaistiedottamisessa on oltava tarkkana. Kun Supo
tiedotustilaisuudessaan totesi aivan oikein, että joukossa saattaa olla
terroristikytköksiä omaavia henkilöitä, niin mediassa tämä tietenkin
uutisointiin ikään kuin varmana faktana
Valtaosa
turvapaikan hakijoista on kuitenkin yksiselitteisesti ihmisiä, jotka ovat sopimusten mukaisesti turvapaikan
tarpeessa ja suojeluun oikeutettuja, ja noin puolet heistä myös turvapaikan saa
koko ajan tiukentuneen seulonnan jälkeen. Sekin on sanottava, ettei kielteisen
päätöksen saaneistakaan kuin pieni osa ole sellaisia, jotka pitäisi
ehdottomasti torjua sen vuoksi että muodostaisivat vaaran vastaanottajamaalle.
Pakolaiset
eivät siis ole työperäisiä maahanmuuttajia, mutta hekin ovat ihmisiä, jotka
kotoutuksen onnistuessa tulevat antamaan rakentavan panoksensa
vastaanottajamaan talouden ja kehityksen vahvistamiseksi, kuten hyvin
hallitussa ja hoidetussa maahanmuuttopolitiikassa yleensä. Valtaosa
pakolaisista kuitenkin toivoo vielä voivansa palata koteihinsa ja
jälleenrakentamaan maataan heti kun se on turvallisesti mahdollista.
Pakolaisuus Euroopan unionin kriisinä
Pakolaiskriisi
on jälleen myös Euroopan unionin kriisi. Schengen-alueen Dublinin sopimuksen
mukaan pakolaisen turvapaikkahakemus on käsiteltävä siinä maassa jonne hän
ensimmäiseksi EU-alueella saapuu ja hänet olisi siihen maahan myös
palautettava. Säännöstöä ei ole
parhaimmillaankaan aina noudatettu ja sen toimivuutta on kritisoitu, mutta tänä
vuonna se on jo lähes kokonaan romahtanut.
Vaikka
viime kesästä alkaen uutisointi ja kuvat kertovat Saksaan, Ruotsiin ja Suomeen
pyrkivistä turvapaikanhakijoista, on muistettava, että raskaimman taakan
pakolaisten ja laittomien maahanpyrkijöiden vastaanottamisesta ovat kantaneet
eteläisen Euroopan EU-maat, Italia, Kreikka, Malta ja Espanja.
Siten
jo ennen tämän kesän pakolaiskriisin kärjistymistä ovat nämä eteläisen Euroopan
maat vaatineet EU:lta toimia vastuun jakamiseksi, ja nyt näiden uusjakoa ja
yhteisvastuunkantoa vaativien maiden joukkoon ovat liittyneet mm. Saksa, Ranska
ja Ruotsi. Vastustajiin ovat jääneet Itä-Euroopan maat, joista erityisesti
Unkarin toimet ja asennoituminen ovat häpeäksi koko Euroopalle.
Kysymys
kuuluukin nyt, mihin ryhmään Suomi on itsensä asemoinut. Tyhjän äänestäminen
eli komission vastuunjakoesityksen vastustaminen kesällä asemoi meidät ikävälla
tavalla väärään ryhmään. Kyse on sekä
toimivien yhteisten ratkaisujen tarpeesta, mutta myös solidaarisuudesta.
EU:sa
yhteisen, sisäisesti ja ulkoisesti oikeudenmukaisen, solidaarisen ja kestävän
linjan hakeminen jatkuu edelleen. Sellaisesta sopiminen on myös Suomen etu,
kuten monille solidaarisuuden tähän asti torjuneillekin on alkanut valjeta.
Akuutin
kriisin hoitaminen inhimillisellä ja pakolaisten turvapaikan tarvetta
kunnioittavalla tavalla on nyt Euroopan päällimmäinen tehtävä, samoin kaikin
tavoin sen estäminen, etteivät traagiset hukkumiset ja tukehtumiset
säälittömien ihmissalakuljettajien käsissä enää jatkuisi. Jälkimmäinen
edellyttää myös yhteisiä raja- ja merivalvonnan tehostamistoimia, jota
tarkoittavaan operaatioon Välimerellä Suomikin osallistuu.
Yhtä
selvää on, että laitonta salakuljetusta ei saada estettyä ellei ihmisille ole
tarjolla laillisia ja turvallisia mahdollisuuksia hakeutua Eurooppaan. Yksi
mahdollisuus tähän on ns. humanitääristen viisumeiden käyttöönotto EU:ssa.
Tämä
edellyttää myös EU:n tehokasta yhteistyötä pakolaisten lähtömaiden naapurien
kanssa, joiden kestokyvyn rajat pakolaisten vastaanottajina ovat
moninkertaisesti koeteltuna Euroopan maihin verrattuna. Ajatukset kolmansiin
maihin perustettavista pakolaisten vastaanottokeskuksista ja leireistä eivät
ole toteutettavissa ilman näiden maiden suostumusta ja hyvää yhteistyötä niiden kanssa ja luonnollisesti
kaikkien tästä EU:n rajallisesta vastaanottohalusta aiheutuneiden kustannusten
korvaamista.
Totta
kai tätä pitää koettaa edistää, mutta on surkeata kuunnella miten
innostuneimpia ongelman palauttamisesta köyhemmille ja jo nyt raskaimman taakan
kantaneille maille ovat juuri ne tahot, jotka innokkaimmin ovat vaatineet
Suomen nyt toteuttaman kehitysyhteistyön ja kansainvälisen kriisinhallinnan
leikkauksia.
Leirit
eivät ylipäätään ole kenenkään koteja, vaan aina tilapäismajoitus, joka
joidenkin osalta on voinut jatkua vuosikausia. Siksi on perusteltua laajentaa
myös sitä miten EU maat Suomi mukaan lukien ottavat vastaan kiintiöpakolaisia,
jotka valitaan vammaisista, erityishoitoa vaativista ja muista kaikkein
vaikeimmassa asemassa olevista pakolaisista.
Ajatus
että pakolaisia ryhdyttäisiin valikoimaan uskonnollisin, etnisin tms. perustein
on torjuttava kuten muun muassa arkkipiispa Mäkinen on erittäin selvästi
tehnyt. Pidän hyvin arvokkaana ja tärkeänä sitä, miten Suomen kirkon korkein
johto on ottanut kantaa pakolaiskriisiin ja torjunut uskontokortin käytön
suuntaan tai toiseen.
Ei ole syytä nostaa yhtään uskonnollista ryhmää syytösten sen enempää kuin uhriutumisen kohteeksi. Suomessakin väitetään että kristityt olisivat erityisen uhattu ryhmänä maailman konflikteissa. Näin kiistatta on jollain alueilla esim. lähi-idässä, joissa he ovat vähemmistönä, mutta tällöin yhtä lailla vaaranalaisessa asemassa ovat yleensä muutkin laajaan muslimiväestöön kuuluvat uskonnolliset tai etniset vähemmistöryhmät.
Ei ole syytä nostaa yhtään uskonnollista ryhmää syytösten sen enempää kuin uhriutumisen kohteeksi. Suomessakin väitetään että kristityt olisivat erityisen uhattu ryhmänä maailman konflikteissa. Näin kiistatta on jollain alueilla esim. lähi-idässä, joissa he ovat vähemmistönä, mutta tällöin yhtä lailla vaaranalaisessa asemassa ovat yleensä muutkin laajaan muslimiväestöön kuuluvat uskonnolliset tai etniset vähemmistöryhmät.
Konflikteissa eniten uhanalaisia ovat muslimit, joita tappavat ennen muuta toiset muslimit, mutta myös juutalaiset Palestiinassa, hindut Intiassa ja buddhalaiset Myanmarissa. Kuitenkin jokainen elämä on aivan yhtä lailla suojelun tarpeessa ja siihen oikeutettu oli kyseessä mikä uskontokunta tahansa tai sitten ateisti. Kaikkien uskontokuntien historiaan ja nykypäivään on liittynyt terrorismia, unohtamatta sitä että ateistitkin ovat sitä voineet käyttää, eikä se kenenkään käyttämänä ole koskaan hyväksyttävää.
Tärkeintä
ja samalla myös vaikeinta on toimia niiden konfliktien, sotien ja
ihmisoikeusloukkausten lopettamiseksi, jotka ajavat ihmisiä pakolaisiksi heidän
etnisestä tai uskonnollisesta taustastaan riippumatta.
Samalla
on ymmärrettävä, ettei edes kaikkien nyt käynnissä olevien sotien lopettaminen
tule pakolaisuutta eikä muuttohalukkuutta lopettamaan. Entistä vaikeammaksi
tulee myös sotaa ja vainoa pakenevien erottaminen ns. elintasopakolaisista.
Jälkimmäinen käsite on sinänsä väärin leimaava. Vaikka Suomesta lähti esim.
1918 ja 1944 ns. aitoja pakolaisia ovat toista sataa vuotta sitten
Pohjois-Amerikkaan ja viisikymmentä vuotta sitten Ruotsiin lähteneet sadat tuhannet
suomalaiset juuri näitä tällaisia paremman toimeentulon tarpeessa olleita ns.
elintasopakolaisia.
Muuttopaineiden taustalla myös ilmastomuutos
Ilmastomuutoksen
eteneminen tulee joka tapauksessa ylläpitämään ja lisäämään muuttopaineita.
Pahimmillaan se tarkoittaa tarvetta niiden niiden pienten saarivaltioiden koko
väestön uudelleensijoittamista, jotka valtamerien pinnannousu uhkaa kokonaan
jättää alleen, mutta myös aavikoituminen ja muut heikkenevät
ympäristöolosuhteet pakottavat ihmisiä hakeutumaan elinkelpoisimmille alueille.
Vaikka
väestökasvu tullee jatkamaan tasaantumistaan tiedämme, että maailman väkiluku
nousee ainakin yhdeksään tai kymmeneen miljardiin ennen kuin se voi tasaantua.
Tämä ja kaikki muut keskinäisriippuvuuden kasvua tarkoittavat asiat merkitsevät
sitä, että tulevaisuuden maailmassa kaikki maailman valtiot tulevat olemaan
enenevässä määrin monikulttuurisia, monietnisiä ja moniuskonnollisia.
Vaihdannan lisääntyminen ja työnjaon syventyminen,
johon ihmisten kasvava liikkuvuus liittyy, on lisännyt vaurautta ja
hyvinvointia kaikkialla maailmassa. Rajojen pysyvä sulkeminen taloudellisen tai
kulttuurin omavaraisuuden tavoittelemisen merkeissä vain köyhdyttää kaikkia
sekä taloudellisesti että henkisesti. Tämän peruuttamattomuuden ymmärtäminen ja
siihen sopeutuminen on vakauden, rauhan ja koko ihmiskunnan tulevaisuuden
avainkysymys.
Tässä onnistumme vain, jos tämän
monikulttuurisuuden yhdistävänä tekijänä on kaikkien sitoutuminen
ihmisoikeuksien yleismaailmallisen julistukseen. Sen keskeisiä periaatteita
ihmisten tasavertaisuudesta naisten ja miesten kesken tai miltään muiltakaan
osin ei voi loukata millään kulttuurirelativismilla. Siksi vaatimus jonka
mukaan maassa on elettävä maan tavoin ei kestä, vaan oikea vaatimus on, että
kaikkialla maailmassa on elettävä ihmisiksi.
Monikulttuurisuuden ymmärtäminen ja siihen
sopeutuminen ei tietenkään ole aina helppoa eikä ongelmatonta.
Epäonnistumisista on myös paljon esimerkkejä. Niistä täytyy ja voidaan oppia.
Sata vuotta sitten Pohjois-Amerikkaan ja 60-luvulla Ruotsiin lähteneet
suomalaiset maastamuuttajat saivat aikanaan kohdata monia ennakkoluuloja ja
vaikeuksia. Maahanmuuttajien kotouttamisessa on meilläkin paljon puutteita ja
parannettavaa.
Suomen pakolaistyöllä vahva perinne
Suomen pakolaistyöllä on kuitenkin vahva
perinne vaikka tämän mittaluokan haastetta emme ole aiemmin kohdanneet. Hyvin
hoidettuna humanitaarinen maahanmuutto on Suomelle mahdollisuus, heikommin
hoidettuna se muodostaa syrjäytymisen ja yhteiskunnan eriytymisen uhkakuvia.
Tämän päivän keskustelun aiheena on se, miten
pakolaisten vastaanottoa voidaan ja tulisi kehittää. Maahanmuutto, mukaan lukien
humanitaarinen maahanmuutto, koskettaa koko yhteiskuntaa ja kaikkia sen
palveluita.
Kyse on tässäkin tasa-arvosta ja sen mukaisesta
kohtelusta. Jos se millä tahansa perusteella evätään ei ole ihme, jos näin
kohdeltujen ihmisten joukossa, olivat he sitten pakolaisia, maahanmuuttajia tai
kantaväestöä, esiintyy myös enemmän kielteistä häiriökäyttäytymistä ja rikoksia
kuin edellytykset elämän hallintaan saaneiden ihmisten keskuudessa.
Suomalainen yhteiskunta elää tällä hetkellä vaihetta,
jossa eriarvoisuuden kasvu on valitettavan totta. Eriarvoistuminen voi
kohdentua erityisen vahvasti maahanmuuttajiin ja johtaa pahimmillaan
syrjäytymisen kierteeseen. Tämä tekee erityisen haasteelliseksi sen, miten
hoidamme nyt meihin kohdistuvan pakolaisten liki räjähdyksenomaisen kasvun,
eikä pakolais- ja maahanmuuttopolitiikkaa voi siksi tarkastella erillään
yleisestä talous- ja yhteiskuntapolitiikasta. Jos politiikka muutoin johtaa
siihen että suomalaiset työttömät ja pienituloiset tuntavat asemansa edelleen
heikkenevän, heidät on myös helpompi saada uskomaan että maahantulijat olisivat tähän syyllisiä,
vaikka niin ei tietenkään ole.
Pakolaisten kotoutumisen tukeminen on monialaista
toimintaa. Myös kansalaisjärjestöjä tulee kuulla ja ottaa entistä vahvemmin
mukaan tähän työhön. Kansalaisjärjestöjen asiantuntemusta maahanmuuttoasioissa
ja sitä ilahduttavan runsasta vapaaehtoista auttamishalua, jota suomalaiset
ovat viime viikkoina osoittaneet, tarvitaan niin maahanmuuttopolitiikan
kehittämisessä kuin arjen toiminnassa pakolaisten kotoutumisen tukemiseksi.
Maahanmuuttajien ja pakolaisten kotouttamisesta on
myös muualla toteutettuja hyviä käytäntöjä ja onnistumisia, joista voidaan
oppia ja niiden kautta nähdä, minkälainen suunnaton etu ja rikkaus
monikulttuurisuus parhaimmillaan on. Suomi olisi monessa suhteessa paljon
köyhempi ilman elävää kaksikielisyyttämme, argentiinalaista tangoa tai
joukkuepelien tasoa nostaneita maahamme kulkeutuneita ihmisiä ja vaikutteita ja
kaikkia niitä monikulttuurisuuden ilmentymiä, jotka meitä ja historiaamme ovat
muokanneet.
Erkki Tuomioja
Kirjoittaja on SDP:n kansanedustaja ja entinen
ulkoministeri. Kirjoitus perustuu Humanismin päivillä 22.11.2015 pidettyyn
esitelmään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti