Euroopan
komission Eurobarometri kyselee vuosittain kansalaisten
mielipiteitä EU-asioista. Tuoreimmat, marraskuun alussa julkistetut tulokset
osoittavat yhteisen rahan, euron kannatuksen olevan nyt ennätyskorkealla. 71
prosenttia euroalueen kansalaisista katsoo, että euro on hyväksi koko EU:lle,
ja keskimäärin 61 prosenttia pitää euroa hyvänä asiana omalle maalleen. 64
prosenttia suomalaisista näkee euron myönteiseksi asiaksi Suomelle.
Euron
kannatusluvut ovat yllättävän korkeita, kun muistetaan pitkittynyt eurokriisi
ja useiden jäsenmaiden kireä talouspolitiikka. Ilmeisesti kansalaiset eivät ole
nähneet rahaliiton yhteyttä näihin ongelmiin. Ehkä he ennen kaikkea arvostavat
yhteisvaluutan helppoutta matkustelussa ja hintojen vertailussa. Korotkin ovat
ennätysmatalalla. Näinä epävarmoina, ellei suorastaan vaarallisina aikoina
ihmiset voivat hakea turvaa EU:n yhtenäisyydestä, jota euro vahvistaa.
Toisaalta on merkillepantavaa, että lukuisat arvostetut taloustieteilijät ovat jo kauan pitäneet euroa vakavana virheenä. Näin on laita esimerkiksi monetarismin oppi-isä Milton Friedmanin ja keynesiläisen Joseph Stiglitzin, molemmat nobelisteja. Monen suomalaisenkin ekonomistin näkemyksen on kiteyttänyt Sixten Korkman tuoreimmassa kirjassaan ”Väärää talouspolitiikkaa”: ”Rahaliitto oli uljas hyppy tuntemattomaan, joka on toistaiseksi epäonnistunut surkeasti. Nykytilanteessa rahaliittoa ei pidä koossa sitä koskeva innostus vaan pelko siitä hallitsemattomasta taloudellisesta ja poliittisesta katastrofista, johon hankkeen peruuttaminen herkästi johtaisi.”
Eurokriisi on ollut näkyvin osoitus rahaliiton epäonnistumisesta. Mutta laajemminkin on ollut nähtävissä, etteivät sen perustajien odotukset jäsenmaiden taloudellisesta lähentymisestä ole juuri toteutuneet. Esimerkiksi Euroopan keskuspankin viime heinäkuussa ilmestynyt raportti osoitti, että 11 alkuperäisestä EMU-jäsenestä (Luxemburg ei vertailussa mukana) vain Saksa ja Irlanti ovat elintasonsa osalta onnistuneet säilyttämään tai parantamaan suhteellista asemaansa muihin EU-maihin nähden. Irlantikin ajautui kriisiin, mutta sen nettotulos vuoden 1999 jälkeen on ollut positiivinen. Muut alkuperäiset jäsenet ovat olleet suhteellisia häviäjiä.
Vapaus Valita Toisin-yhdistyksen seminaarissa 18. marraskuuta alustanut Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun professori Pertti Haaparanta on laskelmissaan päätynyt samansuuntaisiin tuloksiin Suomen osalta. Jos eurojäsenyydestä on meille ollut jotain hyötyä, niin se saatiin alkuvuosina. Nämä hyödyt ovat vähintäänkin hävinneet vuoden 2011 jälkeen verrattuna siihen, että olisimme jääneet rahaliiton ulkopuolelle. Haaparanta tulkitsee tuloksiaan niin, että euroalueen kireä talouspolitiikka on erityisesti vuoden 2011 jälkeen supistanut kokonaiskysyntää ja haitannut Suomen vientiä. Tässä mielessä liittyminen euroon on ollut väärä ratkaisu Suomelle.
Tällaiset
ikävät tosiasiat eivät ole kovin yleisessä tiedossa. Toisaalta vaikka ne
olisivatkin, pyrkimys erota rahaliitosta ja ottaa käyttöön kansallinen valuutta
merkitsisi jäsenmaiden hallituksille todennäköisesti poliittista itsemurhaa.
EMUa rakentaneille poliitikoille arvovaltatappio olisi suunnaton. Siihen
liitetyt tavoitteet, mitä kaikkea sitten eri tahoilla on ollutkin, jäisivät
toteutumatta. Sitä paitsi siirtymistä kansalliseen valuuttaan olisi käytännössä
hyvin hankala toteuttaa.
Lisäksi on
helppo kuvitella ja pelätä, että jos yhdenkin jäsenmaan annettaisiin erota
rahaliitosta, se herättäisi kysymyksiä eräiden muidenkin suhteen. Koko
rakennelma voisi alkaa purkautua ja sitten itse EU – jota myös horjuttaisi
Ison-Britannian ensi vuonna pidettävän kansanäänestyksen mahdollinen kielteinen
tulos. Äärimmäisenä uhkakuvana on Euroopan ”balkanisoituminen” ja muuttuminen
uudelleen sotatantereeksi.
Niinpä
rahaliitto yritetään pelastaa kaikin keinoin. Merkittävä osa EU:n poliittisesta
ja virkamieseliitistä haluaa edetä kohti liittovaltiota, jossa kansallisilla
rajoilla ei olisi juuri mitään merkitystä. Ongelma siinä, kuten vähemmänkin
kunnianhimoisissa riskienjakomekanismeissa, on vain se, ettei suurin jäsenmaa
Saksa (eikä Suomikaan) hyväksy niihin sisältyvää erittäin laajaa yhteisvastuuta.
Suomen
nykyinen hallitus ajaa vaihtoehdoksi kunkin maan omaa vastuuta ja uskoo, että
markkinakuri estäisi liiallisen velkaantumisen. Professori Haaparanta kysyy
kuitenkin aiheellisesti: nykykriisin aiheuttivat juuri yksityiset
pääomamarkkinat, joten miksi ne tarjoaisivat vakautta jatkossakaan?
Markkinakurin
lisäksi toinen muotikäsite on paikallinen sopiminen, jolla tarkoitetaan
palkoista sopimista yritys- ja/tai toimipaikkatasolla. Työnantajat ja hallitus
pyrkivät Haaparannan mukaan tällä tavalla siirtämään yritystoiminnan riskejä
palkansaajille, jotka ovat yritys- ja toimipaikkatasolla enemmän alakynnessä
työnantajan suhteen kuin liitto- ja keskusjärjestötasolla. Paikallisella
sopimisella tavoitellaan palkkoihin ja työehtoihin joustoja, joilla Suomen
kustannuskilpailukykyä parannettaisiin suhteessa muihin euromaihin.
Heikki
Taimio, erikoistutkija, Palkansaajien tutkimuslaitos
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti