Kävin 15.2.2016 seuraamassa
Saksan entisen ulkoministerin Joschka Fischerin kirjan (Epäonnistunut
Eurooppa?) julkistamistilaisuutta Helsingissä. Fischer itse oli sairastunut
eikä päässyt tuolloin paikalle.
Sen sijaan tilaisuuden koollekutsujana toiminut vihreiden eurokansanedustaja Heidi Hautala oli kerännyt nimekkään ryhmän alustajia keskustelemaan Fischerin kirjan teemoista. Paikalla olivat elinkeinoministeri Olli Rehnin ohella kansanedustajat Erkki Tuomioja ja Ville Niinistö sekä Ulkopoliittisen instituutin johtaja Teija Tiilikainen.
Sen sijaan tilaisuuden koollekutsujana toiminut vihreiden eurokansanedustaja Heidi Hautala oli kerännyt nimekkään ryhmän alustajia keskustelemaan Fischerin kirjan teemoista. Paikalla olivat elinkeinoministeri Olli Rehnin ohella kansanedustajat Erkki Tuomioja ja Ville Niinistö sekä Ulkopoliittisen instituutin johtaja Teija Tiilikainen.
Keskustelu itsessään ei tuonut mitään uutta, joskin se valaisi hyvin päättäjien keskuudessa vallitsevaa neuvottomuutta Euroopan unionin kohtaaman ongelmavyyhdin keskellä.
Fischerin kirja tuo kuitenkin
lisävalaistusta nykyisen kriisin taustoihin. Fischerin mukaan EU:n olemassaolo
on aidosti uhattuna. Hänen mukaansa Saksalla ja Ranskalla on ratkaistavanaan
periaateongelma, josta kansan enemmistö on eri mieltä. ”Tämä ei voi kuitenkaan
olla mikään este (…). Euroopan unionia ei ole rakennettu kyselyille ja
enemmistönäkemyksille (…). Sen ovat rakentaneet valtiomiehet, jotka eivät
piitanneet omasta suosiostaan (…).”
Näihin Fischerin sanoihin
kiteytyy mielestäni EU:n legitimiteettikriisin ydin. Vuosikymmenien ajan
Euroopan yhteisöä on rakennettu yhä tiiviimmän yhteistyön suuntaan ilman että
eurooppalaiset äänestäjät olisivat kokeneet hanketta omakseen. Valtaosa EU:n
äänestäjistä on seurannut passiivisesti tapahtumien kehitystä ilman että he
olisivat kokeneet minkäänlaista omistajuutta Brysselissä tehtyihin päätöksiin.
Ongelmaa ei ollut niin kauan kun näiden päätösten koettiin parantavan
kansalaisten elämänlaatua. Kriisi alkoi kärjistyä vasta kun tilanne EU:n
jäsenmaissa alkoi heiketä eikä kasautuviin ongelmiin löytynyt enää
kollektiivisia ratkaisuja.
Kuten Fischer aivan
oikein toteaa, kyse ei ole niinkään ongelmien suuruudesta kuin EU:n sisäisen
päätöksenteon dramaattisesta heikkenemisestä, minkä seurauksena
yhteisymmärryksen löytyminen on ollut monissa tapauksissa ylivoimaista.
Fischerin ehdotus tilanteen korjaamiseksi on kuitenkin yllättävä: euroryhmän
tulisi hänen mukaansa luoda poliittisesti yhdentynyt ydin, joka pystyisi
paremmin vastaamaan yhteisön sisäisiin ja ulkoisiin haasteisiin.
Legitimiteettivajeen
ratkaisemiseksi Fischer suosittelee EU:n rakentamista Sveitsin
liittovaltiomallin mukaisesti. Hän näkee Sveitsissä ”hämmästyttäviä
yhtäläisyyksiä, jopa rinnakkaisuutta nyky-EU:n perustuslaillisten ongelmien
kanssa”. Fischerin mukaan se voisi tarjota tiekartan eurooppalaiselle
demokratialle, joka edustaisi EU:hun osallistuvien kansojen ja niiden yhteisten
etujen summaa.
Tavoitteen
saavuttamiseksi Fischer ehdottaa erillisen parlamentaarisen edustuston eli
eurokamarin muodostamista, jossa olisi kansallisten parlamenttien suhteellinen
edustus. Kamari olisi vastuussa budjetti-, finanssi- ja talouskysymyksistä,
subsidiariteettiasioista sekä eurooppalaisista perustuslaillisista
kysymyksistä. Euroopan parlamentti jatkaisi sen rinnalla, jolloin EU:hun
syntyisi kahden kamarin todellisuus. Tällainen suvereniteetin siirto
edellyttäisi kaikkien eurokamariin osallistuvien maiden kansanäänestystä, jonka
aiheena olisi eurooppalaisen liittovaltion perustaminen.
Fischerin ajatuksia
lukiessa herää kysymys onko kirjoittaja tietoinen Euroopan tapahtumien
viimeaikaisesta kehityksestä. Selitys löytyy kirjan ensimmäisiltä sivuilta:
Fischer julkaisi kirjansa kesällä 2014, jolloin päällimmäisiä huolenaiheita
olivat Ukrainan tapahtumat ja euroryhmää järkyttänyt finanssikriisi. Syyrian
sodan laukaisema pakolaiskriisi oli kuitenkin vasta alkamassa eikä sen
synnyttämästä poliittisesta maanjäristyksestä ollut vielä tietoakaan.
Tänä päivänä tällaisten
ajatusten esittäminen tuntuu kaukaa haetulta. Aikana, jolloin Iso-Britannia
uhkaa erota unionista ja Visegrad-maat kokoavat voimia EU:n
yhteisvastuuperiaatteita vastaan, Euroopan liittovaltiota koskevan
kansanäänestyksen järjestäminen kuulostaa naurettavalta. Mikä siis ratkaisuksi?
Vapaus valita toinen ry.
on koonnut maan parhaat voimat etsimään vastausta Euroopan unionin
kohtalonkysymykseen. Kesällä 2016 julkaistava kirja pyrkii valaisemaan Euroopan
ongelmien historiallisia, poliittisia ja valtiosääntöön perustuvia taustoja.
Niiden avulla löytyy toivottavasti myös avaimia nykyisen pattitilanteen
ratkaisemiseksi.
Eero Yrjö-Koskinen
Kirjoittaja on VVT:n varapuheenjohtaja. Hän toimi
Euroopan parlamentin palveluksessa 1995-2002.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti