Kuva: Sini Eräjää osallistui 30.11. VVT:n järjestämään bioenergian kestävyyttä käsitelleeseen seminaariin.
Tilaisuus taltioitiin, ja sen voi katsoa kokonaisuudessaan
osoitteessa.
Suomen hallitus ja bioenergia-alan edustajat ovat kiitelleet kilvan bioenergian kestävyyskriteereitä koskevaa Euroopan komission esitystä, joka julkaistiin osana uutta uusiutuvan energian direktiiviä. Helsingin Sanomien pääkirjoituksessakin (4.12.) todettiin, että esitys ei tuo minkäänlaisia esteitä biomassojen energiakäytölle. Voidaan siis jatkaa kuten tähänkin asti ja saada vielä EU-lainsäädännön kestävyysmerkinnät päälle.
Valitettavasti
kommentaattorit ovat oikeassa. Komission esitys ei tule juuri ohjaamaan
metsäenergian käyttöä kestävämpään suuntaan. Ilmaston tai ympäristön kannalta
tässä ei ole mitään kiiteltävää. Komission esitys edellyttää lähinnä
jonkinlaista kansallista metsälainsäädäntöä ja päästöjen laskemista maankäyttö-
ja metsäsektoreilla (ns. LULUCF-sektoreilla). Näiden sektoreiden
päästölaskennasta on oma EU-lainsäädäntöesityksensä, josta vielä neuvotellaan. Kun
se astuu voimaan, jokainen EU-maa tulee täyttämään nämä ”kestävyysvaatimukset”
– kuten myös lähes kaikki Pariisin ilmastosopimuksen allekirjoittaneet
maat.
Komission esityksen
lähtökohtainen ongelma on, että bioenergian kestävyys ei tarkoita samaa kuin metsätalouden
tai puun kasvatuksen kestävyys. Suomessa tiedetään hyvin ettei kansallinen metsälainsäädäntö
ole onnistunut turvaamaan metsäluonnon monimuotoisuutta. Vielä vähemmän se on
kyennyt takaamaan päästövähennyksiä bioenergian käytöstä. Etenkään kokonaisten
puiden, kantojen tai usein jopa harvennuspuun polttaminen energiaksi ei suomalaisenkaan
tutkimuksen mukaan tuota riittäviä päästövähennyksiä – oli metsätalous kuinka ”kestävää”
tahansa. Lainsäädäntö ei myöskään vastaa kantojen ja hakkuutähteiden korjuusta
syntyviin uusiin ympäristöhaasteisiin.
Päästöjen pelkkä
laskeminen ei ole sama asia kuin niiden vähentäminen. Metsien ja maa-alueiden
päästötaseesta on tärkeää pitää kirjaa ja saada nämä sektorit mukaan EU:n
ilmastotavoitteisiin. Päästöjen ja nielujen laskeminen ei näillä sektoreilla
toimi kuitenkaan samoilla säännöillä kuin esimerkiksi energiasektorilla. Niiden
täsmällinen arvioiminen on usein hankalaa. Sen myötä on hämmentävää huomata
että Suomi lobbaa parhaillaan EU:ssa metsäsektorille laskentasääntöjä, jotka
piilottaisivat kasvavan bioenergian käytön ja hakkuiden tuottamat päästöt.
Bioenergian käyttöä
ohjaa ensikädessä energiapolitiikka, etenkin uusiutuvan energian tavoitteet ja
tuet. Jos halutaan varmistaa että bioenergia tuottaa merkittäviä
päästövähennyksiä ja on kestävää, täytyy tälle asettaa ehdot energiapolitiikassa.
Komission esitys jättää nämä huolet muiden sektoreiden ja muun lainsäädännön
vastuulle.
Rajattomasti
kasvanut metsäenergian ja muun bioenergian käyttö on johtanut lukuisiin
ympäristön ja ilmaston kannalta ongelmallisiin käytäntöihin ympäri Euroopaa. Suomalaiset
kansalaisjärjestöt ovat kritisoineet voimakkaasti Sipilän hallituksen
metsäenergiasuunnitelmia, jotka tulevat johtamaan metsänielujen merkittävään
pienemiseen. Hiljattainen BirdLife Europen raportti dokumentoi kuinka
jokivarsimetsiä Italiassa on alettu hakkaamaan bioenergiaksi, kuinka EU markkinoille
myyvä venäläinen jättipellettitehdas tekee pellettejä kokonaisesta runkopuusta,
ja kuinka Slovakiassa kokonaisia puita on haettu jopa suojelualueilta
sähköntuotantoa varten.
Tällaiset tapaukset
tuskin vastaavat kenenkään mielikuvaa paremmasta ja kestävästä, uusiutuvaan
energiaan perustuvasta tulevaisuudesta. Jos poliittinen ohjaus ja kannustimet
eivät muutu nykyisestä, eivät myöskään nämä huonot käytännöt tule muuttumaan,
jolloin bioenergian käytön kasvu kääntyy itseään vastaan. Mikäli poliittinen
ohjaus säilyy muuttumattomana, ei markkinoilla myöskään tehdä tilaa
kestävimmille bioenergiavaihtoehdoille, jotka perustuvat puhtaasti vaikka maa-
ja metsätalouden jätteille. Kestävyyskriteerit tai lainsäädäntö, joka ei tarjoa
muuta kuin vihreän leiman varsinaisiin ongelmiin puuttumatta, ei tarjoa sitä
vakaata toimintaympäristöä tai parempaa julkisuuskuvaa, jota monet
bioenergia-alalla kaipaavat.
EU:ssa on jo
kokemusta siitä miten käy jos bioenergian ongelmia koetetaan ratkoa puolivillaisella
kestävyyslainsäädännöllä. Liikenteen biopolttoaineille, joita tehdään lähinnä
maataloustuotteista, esitettiin kestävyyskriteereitä jo vuonna 2009. Nämä
kriteerit sivuuttivat kysymyksen epäsuorista maankäytön muutoksista (ILUC)
johtuvista päästöistä, jotka tekevät monista ruokakasveista valmistetuista
biopolttoaineista fossiilisia vaihtoehtoja pahempia. Päästöongelmat eivät
kuitenkaan sivuuttamalla kadonneet vaan kasvava kriittikki tiedeyhteisön ja
kansalaisten suunnalta pakotti lopulta EU:n muuttamaan biopolttoaineiden
kestävyyslainsäädäntöä vuonna 2014.
Politiikan ja
ohjauskeinojen muuttaminen kesken kaiken voi olla myrkkyä alan toimijoille,
jotka hakevat vakaata toimintaympäristöä. Käykö metsäenergian kanssa nyt samoin,
jos tiede ja todellisuus ohitetaan, vai olisiko parempi laittaa asiat saman
tien oikeille raiteille? Bioenergian käytölle kaivataan selkeitä linjauksia, joilla
voidaan rajoittaa sen kontrolloimatonta kasvua. EU:n tulisi kaikin keinoin torjua
maatalousmaata kuluttavien ruokakasvien, suoraan metsistä tulevan runkopuun ja
biomassan käyttöä tehottomaan sähköntuotantoon, vaikka se tapahtuisi uusiutuvan
energian nimikkeellä.
Sini Eräjää
Kirjoittaja toimii BirdLife Europe -järjestön
bioenergia-asiantuntijana Brysselissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti