Lääkärin sosiaalinen vastuu,
Sosiaalipoliittinen yhdistys,
SOSTE ry, Vapaus Valita Toisin
sekä Metropolia ja HY:n sosiaalityö järjestivät seminaarin SOTE:en liittyvästä valinnanvapaudesta ja sen kipupisteistä.
Paneelissa olivat sosiaali- ja terveysministeri Pirkko Mattilan lisäksi professori Pentti Arajärvi, työterveyslääkäri Markku Seuri, pääsihteeri Riitta Särkelä ja filosofi Thomas Wallgren. Paneelia luotsasi Ylen kokenut ”sote-toimittaja” Tiina Merikanto.
Ministeri Mattila korosti, että nykymeno
perusterveydenhuollon yleisesti tunnustettuine ongelmineen ei ole enää
vaihtoehto, jotain on tehtävä. Hän muistutti, että uudistusta on valmisteltu jo
vuosia ja useamman kerran se on törmännyt erilaisiin ongelmiin ja aloitettu
alusta.
- Katson itsekin olevani pohjoismaisen hyvinvointivaltion
tulos ja sen hengen toivon uudistuksen jälkeenkin olevan voimissaan.
Valinnanvapaus oli tilaisuuden teema ja siitä Mattila
totesi, että sen tulee olla asiakkaan valinnanvapautta, ei yritysten vapautta
valita asiakkaansa. Huolta on kuitenkin edelleen kannettava kansalaisten
yhdenvertaisuudesta. Valinnanvapaus toteutunee vain suurimmilla paikkakunnilla
ja edelleen jää ongelmaksi, miten ja millä perusteilla kansalaiset palvelujaan
valitsevat – jos ylipäätään pääsevät niitä valitsemaan.
Sirkka Rousu Metropoliasta, toimittaja Tiina Merikanto ja Elina Hemminki LSV:stä. |
SOTE-uudistuksen yksi tavoitteista on terveydenhuollon ja sosiaalityön integraatio. Kaunis ajatus, mutta toteutuuko?
Asiasta kantoivat huolta sekä Pentti Arajärvi että Riitta Särkelä. Erityisen ongelmallisena nähtiin rahoitus ja uudistukselle ladatut säästötavoitteet.
Arajärvi piti kapitaatioperiaatteen, sosiaali- ja terveystoimen integraation, valinnanvapauden ja kustannussäästöjen yhtäaikaista toteuttamista lähes mahdottomana.
Uudistuksessa on puhuttu koko ajan ns. kolmannesta
sektorista eli järjestöistä yhtenä palvelujen järjestäjänä. Sosiaalipuolella ne
ovat olleetkin merkittäviä toimijoita muun muassa päihdehuollossa,
lastensuojelussa ja vanhuspalveluissa. Tulevassa suunnitelmassa nämä tehtävät
tulisi integroida jollain tavalla sote-keskuksiin. Särkelä näki tässä monia
uhkakuvia. Hiipuuko järjestöissä piilevä laaja osaaminen? Mistä tulee
järjestöjen rahoitus tulevaisuudessa?
Markku Seuri kyseenalaisti uudistuksessa koko kolmannen
sektorin roolin, erityisesti terveydenhuollon puolella. Tähän saakka ei ole
nähty yhtään terveydenhuollon yksikköä, jota ylläpitäisi järjestö – eikä tulla
näkemään tulevaisuudessakaan. Hän myös epäili, että mikäli suuret yksityiset
terveysyritykset saavat kilpailun kautta hoitaakseen jonkin alueen
sote-palvelut, ne tulevat järjestämään itse myös sosiaalityön palvelut, mikäli
se suinkin on saatavissa taloudellisesti kannattavaksi.
Kiire on…
Vaikka kaikki myöntävätkin, että jotain pitää terveydenhuollollemme tehdä, keskustelussa tuli jälleen esille hallituksen uudistukseen liittyvä kiire ja sen seurauksena näkyvä hätiköinti. Lakiluonnokset on nyt julkistettu ja lähtevät lausuntokierrokselle, lausua pitäisi muutamassa viikossa ja valmista tulla juhannukseen mennessä. Moni kysymys on avoin ja tuntuu, etteivät kaikki poliitikotkaan ymmärrä, mitä ovat päättämässä.
Pelkoa herätti julkisen perusterveydenhuollon
yhtiöittämisvaade ja sen seuraukset. Valuvatko sote-rahamme pörssiyrityksiin ja
veroparatiiseihin? Katoaako julkisestakin terveydenhuollosta yhtiöittämisen
myötä hallinnon ja rahankäytön avoimuus?
Sote-muutos on ollut käynnissä jo vuosia. Tarkkaa tietoa
ulkoistettujen terveyskeskusten määrästä ja palvelujen laadusta ei ole kerätty,
mutta ainakin 10 % väestöstämme asuu ulkoistettujen terveyspalvelujen alueella.
Seuri kysyikin, tarvitaanko kerralla näin suurta uudistusta vai voitaisiinko
sittenkin edetä varovaisemmin askelin. Siinäpä yksi vaihtoehto.
Lopuksi
Uuden järjestelmän pitäisi olla voimassa kahden vuoden kuluttua. Kansalaiset ja sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijät ovat seuranneet prosessia hämmentyneinä, useimmat myöntäen, etteivät asiasta mitään ymmärrä. Uudistus on valtava ja ruohonjuurelta on voitu vain ihmetellä, miten kaikki käytännön yksityiskohdat aiotaan ratkaista. Valinnanvapaus on saatu näyttämään ratkaisulta kaikkiin perusterveydenhuollon ongelmiin, mutta ainakaan palvelun sisältöön sillä on tuskin juurikaan vaikutusta. Yksityinen sote-keskus ei muutu palvelujen valintataloksi. Suurissa asutuskeskuksissa terveyskeskusten lienee varauduttava kilpailutuksessa häviämiseenkin. Mitä tapahtuu silloin rakennuksille, mitä henkilöstölle? Yksityisten lääkärikeskusten yleislääkärit ovat tähän saakka olleet vapaita ammatinharjoittajia. Kuinka moni heistä haluaa sitoutua uuden yksityisen sote-keskuksen virkaan ja palkkaan? Monta kysymystä, vähän vastauksia.
Merja Metsä-Heikkilä
Kirjoittaja on erikoislääkäri ja Lääkärin sosiaalinen vastuu ry:n hallituksen jäsen
--------------------------------------------------------------------
Vaihtoehtoja katastrofille - nykyisen sote-ehdotuksen kipupisteisiin seminaari 24.1.2017 kokosi Metropolian juhlasaliin noin 180 osallistujaa.
Puhujien esitykset ja linkin seminaarin tallenteeseen löydät VVT:n sivuilta -tässä linkki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti